Wie weet er meer van de school, eigenlijk dan jij en je team?
Nou, niemand. Denk ik zo. Dus als je tijd hebt en ruimte om dit proces te dragen binnen je school, zou ik er absoluut zelf mee aan de slag gaan. De tips die ik je graag meegeef zijn:

Groep vormen en sessies houden
Het schoolplan schrijven is eigenlijk maar een deel van het geheel. Het gaat met name om het proces dat nodig is om tot een schoolplan te komen. Er zijn een aantal bijeenkomsten met het schoolplanteam, je eigen betrokken personeelsleden en wat leerlingen. Afhankelijk van je schoolgrootte en waar je start (begin je met je visie of staat die al), zijn dat er zo’n 10 tot 15. Zorg voor een open sfeer, waarbij de mogelijkheid van het aanwijzen van een facilitator zeker een goede is. Wil je meer weten over het schoolplanteam, lees dan deze blog: hoe stel je je team samen?

– Pas op voor deze valkuil:
* een te zware delegatie.  Je wil geen topzwaar team, maar juist een brede afspiegeling. Dus geen lading management, maar liever meer leerlingen en OOP’ers.
* ad hoc. Het is een grote klus, dus behandel het ook zo. Daarom heb je een goede planning, waarbij de afspraken in de agenda staan én de docenten waar nodig zijn vrijgeroosterd. Als het belangrijk is, maak je het ook belangrijk.

Groot dromen en klein schrijven
Hou een groot doel in gedachten. Je mag best dromen van een volledig groene school, bijvoorbeeld. Geweldig! In je schoolplan schrijf je dan het grote geheel op en een paar stappen op weg daar naartoe. Daarmee is het tastbaar, bereikbaar en ook nog eens inspirerend.
– Pas op voor deze valkuil:
* stokpaardjes. Zorg dat het grote doel op z’n minst past binnen de visie van de school en gedragen wordt (zou kunnen worden) door de groep. Fijn als jij niet steeds degene moet zijn die hiermee komt, maar als het dus, jawel, breder gedragen wordt.
* Meer, meer, meer. Zorg dat wat je extra voorstelt, ergens anders ‘er af gaat’. Zorg kortom voor samenhang en balans.

Vergeet burgerschap niet
Burgerschap wordt vaak als laatste opgepakt binnen het schoolplan. ‘Oh, dat kan je de maatschappijleerdocenten wel vragen.’ Zonde! Mijn advies zou zijn: begin met burgerschap. Het is zo’n groot onderdeel van het curriculum en de schoolcultuur, of dat zou het moeten zijn. De inspectie kijkt volop naar burgerschap en de herstelopdrachten hierover vliegen in het rond. Kortom: als je wil dat burgerschap in elke les zichtbaar is, dan is dat waar je mee moet beginnen. In je visie, of minstens de stap erop heb je burgerschap in het vizier. De meest praktische optie is om een ‘kartrekker’ te benoemen in je team, die zorgt dat het steeds ter sprake komt. Je kan altijd het expertisecentrum burgerschap vragen om mee te kijken.

Tot slot

Geniet van het proces! Maak er iets speciaals van om dit met je collega’s en leerlingen te kunnen doen.

 

Disclaimer.
Geen tijd en ruimte om dit te dragen, of wil je juist een blik van buiten? Ik word heel enthousiast van schoolplannen. Ik schrijf ze niet voor de bühne, maar ga graag samen met jou, voor echte gedragen verandering in de school.  Laten we in gesprek gaan!