Het is altijd zo’n enorme klus, zo’n schoolplan. Wat een werk, dat je voor de inspectie doet. Die verzuchtingen klinken elke keer weer, overal waar ik kom. Dat snap ik. Voor wie schrijf je het schoolplan eigenlijk? Is dat voor de inspectie?
moetje
De overheid wil dat je het schrijft. Er wordt voorgeschreven wat er in moet staan, en daar wordt ook nog eens op gecontroleerd. Het is een moetje, dat schoolplan. Als je alleen al dat gegeven inademt, voel je de energie wegstromen. Sommige scholen kiezen daarom voor om alleen te doen wat de inspectie vereist. Een schoolplan-in-een-dag, of een plan geschreven door de directie, noem het maar. Niemand kijkt er verder nog in, het verdwijnt in een la. Dat is natuurlijk een optie.
kans
Je kan ook anders kijken naar het schoolplan. Dat is véél leuker. Alle gesprekken die je gaat voeren, de eenheid die kan ontstaan binnen de school: het is een voedingsbodem voor gedragen groei. Je kan alles waar je de afgelopen tijd aan werkte, meenemen in dit traject. Het is oprecht een energiegevend proces dat zorgt voor meer potentieel en richting. Dit proces, als goed ingestoken, is zo ondersteunend aan de ontwikkeling van leerlingen, personeelsleden en de school. Het is zo mooi om hier gesprekken over te voeren. Je zou dit eigenlijk altijd willen doen, met of zonder schoolplan als resultaat.
both, and
Dus voor wie schrijf je het schoolplan: de inspectie of de school? Kan het antwoord ‘allebei’ zijn?
Er is een gedeelte dat moet. Doe dat zo goed en degelijk mogelijk. Verlies er niet teveel energie in, maar doe wat je kan. Er is een gedeelte dat mag, dat energie geeft, dat bijdraagt aan de richting en het potentieel van de school. Ga daar ook voor. Neem beide aspecten mee in je afwegingen en je proces. Zowel het een, als het ander. Het is er allebei. Met een afgebakend deel wat voldoet aan de eisen én een gedeelte dat je schoolspirit ademt, krijg je het beste van beide werelden. Zo is het schoolplan leidend en dienend aan wat je school kan worden de komende jaren. ‘The best of both’.
Disclaimer: voor schoolplannen voor de bühne, moet je niet bij mij zijn. Maar wil je een gedragen, bruisend plan voor je school dat precies past? Ga je voor inhoud en groei? Dan ben ik er graag om dit proces te leiden, begeleiden en ondersteunen.