Probeer maar eens goed te luisteren op je studiedag, naar je rector op het gezamenlijke moment in de aula. Hoelang houd jij het vol? Zonder telefoon, gedachten over boodschappen, of de neiging onderuit te zakken en briefjes naar je buren te gaan schrijven (of gooien) ? Precies. Een goede uitleg duurt tien, maximaal vijftien minuten.

Dat betekent dat jouw mooie verhaal over de slag bij … echt anders moet. Je kan niet de weekplanning doornemen, iets joviaals doen, de kinderen vermanend toespreken én dan nog 20 minuten een bloederig verhaal vertellen waarvan je verwacht dat ze het meekrijgen. Kijk maar naar ze. Als ze niet meer kúnnen luisteren, dan duurde het gewoonweg te lang.

Hoe is het voor je als je het omdraait, en de leerlingen meer het werk laten doen. Jij wat minder vertellen, zij wat meer uitzoeken. Dat vraagt in de voorbereiding wat meer structuur, de juiste opdrachten vinden bij de uitleg, maar in de les wat minder ‘performen’. Jij hoeft het niet allemaal alleen te doen! Dit kunnen ze, heus.

Probeer maar eens wat bij jou past. En maak er iets van wat een beetje los is. Laat de kinderen meekijken hoelang het duurt. Zet een gekke kookwekker. Of stop midden in de zin. Het mag ook leuk zijn.