Voor Scholengroep Spinoza ben ik coördinator van Burgerschap, samen met een geweldige collega die lesgeeft op een van de elf aangesloten scholen. We zorgen niet alleen voor inspectie-proof beleid, maar vooral ook voor behapbaar burgerschap, dat precies past bij de school. Daar waar de energie zit, daar waar het mag leven. En dan graag op een ontspannen manier. Immers, het mag ook leuk zijn.

Drive

Niet eerder was het zo belangrijk om als school democratische waarden uit te dragen en daar een oefenplaats in te kunnen zijn. Als ‘ze’ in Den Haag niet (altijd) het goede voorbeeld geven, waar leren onze kinderen het dan van? Precies, van ons. Dat zeg ik overigens niet lichtvoetig. Ik werkte jaren in de Tweede Kamer en zie wat het vraagt van onze bewindspersonen en Kamerleden. En zie ook dat het met de jaren niet gemakkelijker werd. Maar goed, dat terzijde. De kinderen hebben het simpelweg van ons te leren. En dat is nu, in deze tijd, heel erg belangrijk.

Maatschappij

Natuurlijk willen we dat onze leerlingen, onze kinderen hun plek innemen in de maatschappij. Maar hoe dragen we daar nu écht aan bij. I love Burgerschap, omdat dat handen en voeten geeft aan die vaak lege uitspraak die je in vele visies en missies terug ziet komen. Hoe zorg je er nu werkelijk voor dat de kinderen gezien worden?
Hoe zorg je voor het gesprek in de klas, waarbij ook de minderheid gehoord mag worden, ook als het pijnlijk is.
Hoe praat je over diversiteit, gender, regenbogen of over gaza in de klas? Nou, het moet!
En niet alleen door de leraar maatschappijleer.
En door burgerschap heb je instrumenten om ervoor te zorgen dat het ook echt gebeurt.

Doel: Energie laten stromen binnen dat stuk waar het meeste spanning op zit: burgerschap. Met de volle aandacht van de inspectie en al het (handelings) ongemak binnen de scholen, is dit het stuk wat vaak energie slurpt. Dat mag anders.
Zodat leraren met meer energie en handelingsgemak voor de klas staan. Zodat leerlingen zich meer gezien en gehoord weten.

I love burgerschap

Echt. Het raakt zo de kern van het belang van ons onderwijs. Dus de komende maanden zorg ik voor visies, missies, begeleid ik de kartrekkers op de scholen, checken we de schoolplannen en zorgen we voor het fijnste beleid dat ook nog eens uitvoerbaar is. Voor scholing die bijdraagt aan het gesprek in de klas, het hele plaatje. Dat brengt energie!

Ook zoiets op jouw school? Ik hoor je graag.