Schets
Wat als je het moeilijk vindt om je werk te doen voor de klas? Als het lastig is vanwege de drukte, het moeten en als je last hebt van de druk van de leerlingen? Het zou zo fijn zijn als je voor de klas geen last hebt van spanning vanuit het contact met de leerling, je meer kan werken vanuit ‘samen’ en je meer gereedschap hebt om te werken vanuit balans. Dat is Dichter bij de Leerling.
Mijn werk
In vijf workshops neem ik de docenten mee in het Lichter Lesgeven. Dat doe ik op een regeneratieve manier, aan de hand van vijf thema’s. Je bent praktisch bezig, test het meteen uit. Natuurlijk zijn er hand-outs bij en kan je tussen de bijeenkomsten door ook terecht met vragen.
- Spelen met orde
- Van overload tot focus
- Jouw authentieke rol als leraar
- Het gesprek met de klas
- Samen met de klas
Leuk
Het is geweldig om met een groep docenten hier aan te werken. Vaak zijn er ook schoolopleiders bij, die dit niet alleen doorgeven aan de leerlingen, maar ook aan collega- docenten. Het is persoonlijk en tegelijkertijd wordt er veel gelachen.
Samen
De hoofdthema’s staan van tevoren vast. Maar de oefeningen, de voorbeelden en de subthema’s worden gemaakt op basis van wat de deelnemers inbrengen. Dat kan zijn dat ze het letterlijk vragen, of dat ik op basis van hun inbreng en de energie van de workshop er een element aan toevoeg. Het werkt heerlijk om op deze manier een passende cursus te kunnen aanbieden. Het is écht samen.
Resultaat
Aan het eind van de reeks formuleren de deelnemers wat zij onder ‘dichter bij de leerling’ verstaan. Het wordt een prachtig rijtje.
“Ik heb veel aan de cursus gehad, ik zou echt meer willen. Ik denk met goed gevoel terug aan de gesprekken met jou en collega’s” Marija.
“Het was een bijzondere cursus, anders dan ik ooit eerder heb gedaan. Ik heb er veel mee gedaan, ik voel veel onder andere meer ontspanning in mijn werk. Ik heb de cursus meteen bij mijn leidinggevenden onder de aandacht gebracht. Dit zouden veel meer mensen moeten doen. Dus laat ze maar bellen als ze een aanbeveling willen. ” Jan-Philip.
Doel
Meer energie bij de docenten. In deze cursus ga je vanuit persoonlijke ontwikkeling kijken naar wat je te doen hebt in de klas. Voorleven, ruimte geven, leerlingen anders benaderen. Het geeft direct meer energie om je op die manier te verbinden met je leerlingen. Die energie geeft ruimte, voor de leerlingen én voor toekomstbestendig onderwijs.