Schets

Het flexrooster is nog maar nét ingevoerd. Het is bijna vakantie. Er is tevredenheid, maar ook zorg en ongemak. Niet iedereen weet raad met de langere lessen.
Ik stelde voor om inspiratie te brengen, vanuit de medewerkers.

Mijn werk

Talloze gesprekken voerde ik. Uit elk gesprek heb ik het verhaal opgeschreven, waar de andere docenten het meest van kunnen leren. Het verhaal met de meeste energie, waar meteen een glimlach ontstaat. Daarnaast is het uitgewerkt in een lesvorm, zodat het door anderen opgepakt kan worden.

Leuk

Ik geloof erg in een ‘story of place’, elke plek heeft zijn verhaal. Het zou niet logisch zijn dit boek neer te leggen op een school in Appelscha, of met docenten erbij uit Lutjebroek. Maar met deze docenten, deze leerlingen kwamen de juiste verhalen eruit. Het mooie aan dit project is dat leerlingen en leraren zelf aan het woord zijn en hun inspirerende lessen delen met eigen collega’s en leraren. Ik werkte samen met de beste mensen op de juiste plek. Zo werden er prachtige foto’s bij gemaakt (Cathelijne Dekker) en werd de lay-out ook gemaakt binnen school (Elmar Caspers). Dat vind ik leuk.

Het resultaat

Binnen drie weken lag er een boekje vol inspirerende verhalen. De docenten konden dit meenemen de vakantie in, rustig op zich in laten werken. Het waren eigen verhalen, vol energie, enthousiasme en ideeën over lessen. In het volgende schooljaar kon het een vervolg krijgen op een studiedag. Het bracht positiviteit en een fijne ‘vibe’ na alle veranderingen. Yes!

Doel

Meer energie in de school! Het hele idee was dat flex een samenwerking kan bieden tussen leerling en docent. Door dit boekje met inspiratie en voorbeelden, weten docenten dat ook te bieden. Zo kan de energie daar heen waar nodig: naar de leerlingen, naar toekomstbestendig onderwijs.