Wanneer is het eigenlijk goed genoeg? Ben je wel (goed) genoeg?

zorgen

Soms maak ik me grote zorgen over de manier waarop onze leerlingen opgroeien. We leggen ze langs een cijfermeetlat. Blijven toetsen afvuren. Zonder ze écht te leren hoe je weerbaar bent, van binnen. Hoe je blijft staan. Hoe het halen cijfers maar een (heel klein) deel is van wat jou jou maakt.

De druk die iedereen in het onderwijssysteem voelt. De drukte die we allemaal voelen.
Ik heb zorgen. En het kan anders.

Education Changemakers

Zo begon de keynote voor een geweldige groep education changemakers, van de academy die door Juliëtte Schraauwers en Sanne van Oort opgezet is en gedragen wordt. Hoewel ik begon met zorgen, ging het om het grotere geheel van onderwijs. Wat kan je wél doen. Wat kan je anders doen? En.. welke regeneratieve handreikingen kunnen je daarbij helpen.
Het was een geweldige – positieve avond- waarin het hele verhaal een plek had.

regeneratiever

Deze groep begeleidde ik naar: hoe helpt regeneratief denken je in het zetten van stappen naar ‘anders’. Naar het zijn van ‘goed genoeg’. Naar onderwijs met plezier, passend en al.

Ik geloof daar in. Lichter onderwijs, dat beter aansluit bij iedereen in het systeem. Dat we dat allemaal samen kunnen doen. Dat regeneratief werk hierin het verschil kan maken. Zodat het fijner wordt en we minder die druk hoeven te ervaren.

Dankjewel Josine voor de super inspirerende avond net! Bijzonder om te luisteren naar jouw verhalen en jouw manier van praten over de mooie, diepere laag onder wat je om je heen ziet. -Magali

Dank je wel voor de class over regeneratief denken, heel leerzaam en inspirerend! – Karin


De eerste keynote van het jaar 2025 zit er op en ik popel om dit vaker te gaan doen.

Ook zoiets op jouw school? Ik hoor je graag.