Leerlingenaantallen liepen terug, er was ontevredenheid binnen de school. En er waren grote veranderingen ingezet.

De vraag aan mij:

Begeleid en schrijf in dit speelveld een gedragen schoolplan, dat samen met een groep tot stand zou komen. Startende met een missie en visie.

Hier ging ik van aan:
– werken met en vanuit de leerlingen
– begeleiden van verschillende groepen in de school
– uit alle input de juiste woorden destilleren
– werken in de storm van veranderingen.

Mijn werk

In een jaar tijd ontstond er een schoolplan, dat begon en eindigde met gesprekken in de school.
We zorgden (ik was met Nicole Thöne procesbegeleider) voor het begeleiden van een grote groep betrokken medewerkers, maar ook het betrekken van ouders en leerlingen.
We voerden échte gesprekken. Wat is nou goed onderwijs, wat hoort daarbij? Wat past ons en wat niet? Soms kan je de energie voelen, dat was toen ook. Met een groep leerlingen speelde ik het spel: ‘we own the school’. Wat een prachtige inzichten kwamen er uit de leerlingen.

Resultaat:

Een gedragen schoolplan, met heldere basis voor de komende vier jaren. Keuzes. Precies passend bij deze school, het tempo van de school, de mensen, de omgeving. Toen ik een jaar later binnenliep was de energie anders. Het was rustiger, er was minder gedoe. Een verademing.