Schets

Een klein, modern gymnasium had een schoolplan dat al verlopen was. Er was kortom werk aan de winkel. Maar ze waren al een eindje in het proces.

De vraag aan mij: het schrijven van het schoolplan, het liefst zo snel mogelijk.

Het proces

Ik kreeg een mooie rondleiding van leerlingen, zorgde dat ik op school was om de sfeer te proeven en met mensen te spreken. Met het managementteam ging ik aan het werk. Tijdens een heidag stelde ik regeneratieve vragen, kregen we een overzicht van de school en wat er nodig was de komende jaren. Wat als je door ‘heavens eyes’ naar de school kijkt, wat zie je dan? En wat niet? Wat past er bij deze school, welke woorden en welke stappen?

Na deze heidag kon ik al veel van het zijn van deze school ontwaren en opschrijven. Daarna hadden we regelmatig overleggen waar ik met vragen het proces in gang bracht. Wat zij opbrachten, kon ik opschrijven.

Samen

Dit schoolplan kwam samen met de schoolleiding tot stand.

Resultaat

Een schoolplan dat echt past bij een modern gymnasium: vlot, mooi, puntsgewijs en to the point.
Een paar maanden later had de school zelf een volledig jaarplan, gekleurcodeerd en een ‘wie doet wat’ er uit gedestilleerd: het had veel duidelijkheid in de organisatie gebracht.