Schets

Het gymnasium belde: “We hebben een studiedag op de eerste schooldag van het nieuwe jaar en we zoeken naar een goede workshop rondom balans en werkdrukverlichting.  Kan jij wat voor ons doen?”

Mijn werk

Het nieuwe jaar beginnen met nadenken over je eigen balans, dat is wat we allemaal wel zouden willen. Deze school faciliteerde dat. Ik zorgde voor een mooie workshop, die ik speciaal op maat maakte voor deze groep.

We bespraken dat balans eigenlijk iets heel persoonlijks is: het is bij jou anders dan bij een ander én het kan ook nog eens wisselen per dag, jaar, of waar je bent in je leven. Meestal als je goed in je vel zit, denk je niet na over balans. Er zijn momenten in je leven dat je juist énorm verlangt naar balans.  Hoe zit dat? We verkenden samen waar we stonden qua balans.  De workshop nodigde uit om terug te blikken op wat er goed ging de afgelopen maanden, en een innerlijke ‘aim’ te vinden voor de komende maanden. Hoe kan je zacht kijken naar jezelf daarin? En wie kan je daarbij helpen?
Ik droeg onderwerpen aan, ze gingen met groepjes aan het werk en schreven zelf stukken op. Zo konden we de werkvormen wisselen, en bleef het geheel ook ontspannen en in balans.

Bijzonder

Een deelnemer ging bijna met pensioen en een begon net met haar onderwijswerk. En alles kon besproken worden in de veiligheid van deze setting. De thema’s gingen van zelfzorg naar “ik moet dat toch allemaal kunnen” naar “hoe vul ik mijn tijd het beste in”. Ze vulden elkaar aan, het paste prachtig binnen balans.

 

Resultaat

Deelnemers vonden het heel mooi om zo het jaar te kunnen beginnen, om hier in alle drukte écht aandacht aan te kunnen geven. Een deelnemer zag dat ze teveel vroeg van zichzelf en had praktische manieren gevonden om daar mee om te gaan.

 

“Ik neem mee hoe ik mezelf ruimte kan geven in mijn werk”
“Een verademing je workshop”

Twee collega’s maakten afspraken samen om de pauzes goed te bewaken en zo op school ook ontspanning in te bouwen. Een deelnemer kwam tot de conclusie dat ze het ‘eigenlijk al heel goed deed’ en was zo blij om daar achter te komen. Het denken aan balans binnen de schoolorganisatie was waardevol, nodig en ondersteunend.