Schets
Met 100 docenten Zorg en Welzijn werken aan lesgeven met energie? Yes! Een workshop over energie, binnen een kick-off van het schooljaar. Ik besluit meteen dat als ik een energiegevende workshop ga geven, het niet bij theorie blijft. Ik zorg ervoor dat ze er op het moment zelf energie van krijgen. Daarnaast wil ik dat ze elementen meenemen de klas in én dat ze er later in het schooljaar op terug kunnen vallen. Plenair én zelf aan het werk. Dat zijn de elementen van deze workshop.
Mijn werk
Na een korte plenaire inleiding, leg ik de opdrachten uit. Van de vijf onderwerpen, kies je er drie uit. Die ga je in een groepje doen. Op een plek waar je het fijn vindt. Op een manier die je fijn vindt. Ik zie ontspanning op de gezichten in de zaal. En ook een beetje opwinding: “Zullen we lekker naar buiten?” De docenten pakken de gekleurde bladen met de opdrachten.
Leuk
Het is zo gaaf om te zien hoe de docenten zich verspreiden door het gebouw, maar ook buiten. Het ziet er uit alsof ze gezellig samen zitten te kletsen. Maar als ik goed kijk, zie ik dat er gewerkt wordt. De gesprekken zijn levendig en echt. Het gaat over nu, het gaat over het schooljaar. Alleen dit al geeft zoveel energie.
Het resultaat
Wat neem je mee na vandaag? Ze kijken me eerst glazig aan. En dan komt een stortvloed van antwoorden:
“Hoe ik er gedurende de dag voor kan zorgen dat ik me goed voel.” “Hoe ik aan het eind van het jaar ook nog energie heb.” “Dat ik wat liever voor mezelf mag zijn.” “Het is fijn om zelf te kunnen bepalen hoe je werkt. Dit gun ik mijn studenten ook.”
“Mogen we de opdrachten meenemen?”
“Josines voorbeelden zijn sprekend, ze weet duidelijk waar ze het over heeft. Met een grote glimlach staat ze voor de groep. Je krijgt niet alleen energie van haar workshop: maar zelf geeft ze ook energie. We hebben genoten- Capabel Onderwijs groep. “