Nee, maar hij is niet toe aan het extra werk. Als ik uitleg, dan is hij meestal in dromenland. Dus dat kan hij nog niet aan. ‘ Aldus de juf in groep drie, die een wonderlijke redenatie had over waar wegdromen vandaan kwam en wat dat liet zien. Als ze had gevraagd wat hij nodig had, had hij waarschijnlijk gezegd dat hij het allang begreep en graag aan de slag wilde gaan. Dat hij wegdroomde, omdat hij juist verveeld was en iets wilde léren.
Ik denk dat veel (hoogbegaafde) kinderen dit wel meemaken. En dan zullen ze wegdromen, of juist reuring opzoeken. Boos worden, of juist in zichzelf keren. Of, zich helemaal aanpassen aan wat ze denken dat ze moeten zijn.Wat kan je als leerkracht doen in de klas? Er zijn duizend dingen te noemen, en misschien noem ik die ook nog. En wat je als ouder kan doen. En als kind. Die noem ik ook nog wel. Maar vandaag deze drie. Een mens moet ergens beginnen, here we go:
1. Blijf plezier houden in leren
En dan bedoel ik dat jijzelf plezier blijft houden in leren. Dus: kijk goed wat er gebeurt in je klas of in de leeromgeving. Waar zie je dat het niet loopt en wat kan je daar proberen? Wat kan jij leren van deze leerling? Wie kan je hierbij helpen? En hoe kan je dat op een leuke, lichte manier doen?
2. zacht en in verbinding
Het kan zomaar zijn dat de leerling veel harder gaat dan je verwacht. Maar dat hoeft niet. Hoogbegaafde kinderen laten niet in elke uiting volledig gearticuleerde volzinnen met juiste antwoorden zien. Echt niet. Juist niet, zou ik zeggen. Of er nog 5000 keer herhaling nodig is, of een totaal andere vorm van uitleg, blijf zacht en in verbinding. Het heeft niks met jou te maken. Laat je zuchten binnen. En ga samen op zoek naar wat wél kan. Ook (juist) als dat betekent dat jij uit je comfortzone moet. Ontdek! En again, hoe kan je dat licht vormgeven?
3. Aim high!
Laat nooit je verwachtingen los. Alleen de manier waarop je ze wil bereiken. Vraag je leerlingen wat ze nodig hebben en stop af en toe met praten, zodat je ze écht goed kan horen.
Als er iets mag ontstaan, laat dat ruimte zijn voor anders, voor lichter, voor verschil.
En wat geweldig dat ik zóveel mooie voorbeelden daarvan tegenkom.
Ik denk dat veel (hoogbegaafde) kinderen dit wel meemaken. En dan zullen ze wegdromen, of juist reuring opzoeken. Boos worden, of juist in zichzelf keren. Of, zich helemaal aanpassen aan wat ze denken dat ze moeten zijn.Wat kan je als leerkracht doen in de klas? Er zijn duizend dingen te noemen, en misschien noem ik die ook nog. En wat je als ouder kan doen. En als kind. Die noem ik ook nog wel. Maar vandaag deze drie. Een mens moet ergens beginnen, here we go:
1. Blijf plezier houden in leren
En dan bedoel ik dat jijzelf plezier blijft houden in leren. Dus: kijk goed wat er gebeurt in je klas of in de leeromgeving. Waar zie je dat het niet loopt en wat kan je daar proberen? Wat kan jij leren van deze leerling? Wie kan je hierbij helpen? En hoe kan je dat op een leuke, lichte manier doen?
2. zacht en in verbinding
Het kan zomaar zijn dat de leerling veel harder gaat dan je verwacht. Maar dat hoeft niet. Hoogbegaafde kinderen laten niet in elke uiting volledig gearticuleerde volzinnen met juiste antwoorden zien. Echt niet. Juist niet, zou ik zeggen. Of er nog 5000 keer herhaling nodig is, of een totaal andere vorm van uitleg, blijf zacht en in verbinding. Het heeft niks met jou te maken. Laat je zuchten binnen. En ga samen op zoek naar wat wél kan. Ook (juist) als dat betekent dat jij uit je comfortzone moet. Ontdek! En again, hoe kan je dat licht vormgeven?
3. Aim high!
Laat nooit je verwachtingen los. Alleen de manier waarop je ze wil bereiken. Vraag je leerlingen wat ze nodig hebben en stop af en toe met praten, zodat je ze écht goed kan horen.
Als er iets mag ontstaan, laat dat ruimte zijn voor anders, voor lichter, voor verschil.
En wat geweldig dat ik zóveel mooie voorbeelden daarvan tegenkom.